تاریخ انتشار: شنبه 1401/08/28 - 03:13
کد خبر: 450894

بررسی یک انتخابات؛

شبهاتی درباره انتخابات نماینده مدیران مسئول/ عدم شفافیت در برگزاری انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات

شبهاتی درباره انتخابات نماینده مدیران مسئول/ عدم شفافیت در برگزاری انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات

شفافیت و شفاف سازی برای مردم، همواره شعار همه رسانه هایی بود که آرمان خود را آگاهی مردم و خود را پلی میان مردم و مسئولین برای ارتباط هرچه بهتر دانستند. اما امروز همان رسانه ها در انتخاب نماینده مدیران مسئول شفافیت لازم برای انجام این انتخابات را نمی بینند و رسانه هایی که خود شعار شفافیت سر می‌دهند در دام اقدامی غیرشفاف افتاده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بنابر آخرین اطلاعات موجود، 2923 نفر از مدیران مسئول رسانه‌ها واجد شرایط در این انتخابات، می‌توانند در نوزدهمین انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات که از ساعت 10 تا 16 روز یکشنبه 29 آبان به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

از این رو روزهای اخیر برای مدیران مسئول رسانه ها ایام پر تنش و سرنوشت سازی است چرا که قرار است در با انتخابات مدیران مسئول رسانه ها یک نماینده از بین کاندیدای این انتخابات توسط خود مدیران مسئول نماینده‌ای برای هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب شود.

در روزهای اخیر خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» سعی داشت با مسئولین معاونت مطبوعات ارتباط گرفته و در مصاحبه ای درخصوص روند این انتخابات به گفتگو بنشیند اما حتی در حد ۱۰ دقیقه به صورت تماس تلفنی هم موفق به مصاحبه با مسئولین مطبوعات نشد.

از این رو در ادامه به نکاتی درخصوص این انتخابات می‌پردازیم که گویا برای برخی شبهاتی را ایجاد کرده است.

این انتخابات که به مسائل صنفی رسانه ها در دوره آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود قرار است به صورت الکترونیکی برگزار شود نحوه ای که در بسیاری از انتخابات صنفی مجموعه های مختلف معمولا به صورت حضوری و رای گیری کاغذی برگزار می شود.

انتخابات نماینده مدیران مسئول رسانه ها در حالی به شکل الکترونیکی برگزار خواهد شد که گویا هرشخصی مشخصات مدیران مسئول را داشته باشد می‌تواند حتی بدون اطلاع آن مدیرمسئول، وارد سامانه شده و در انتخابات شرکت کند. این شکل از انتخابات مطمئنا احتمال تخلف را بالا خواهد برد و شبهات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

از این رو در راستای اینکه همواره خود را درخصوص مردم و رسانه های دیگر مسئول می‌دانیم پیشنهاداتی در خصوص برگزاری انتخابات ارائه داده که امید است مسئولین برگزاری به خصوص معاونت مطبوعاتی اقدامات لازم برای برطرف کردن هرچه بهتر این شبهات جهت از دست ندادن اعتماد رسانه ها را انجام دهد.

۱- در همه شهرها و مراکز شهرستان‌های کشور اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی وجود دارد که مدیران مسئول تمامی رسانه های سراسر کشور می توانند در تاریخ تعیین شده به این ادارات مراجعه کرده و با احراز هویت شخص مدیرمسئول در اتوماسیون داخلی اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی رای خود را ثبت کند که می‌توان به راحتی نیز در پایان آرای ثبت شده شمارش شوند و نتیجه انتخابات نیز در همان روز اعلام شود.

۲- با تشکیل شورای ۳ نفره برگزاری انتخابات در ادارات ارشاد و فرهنگ اسلامی سراسر کشور که می تواند یک نماینده از مطبوعات، یک نماینده از اداره ارشاد و یک نماینده از فرمانداری‌ها یا معتمدین شهرها، شخص مدیران مسئول بتوانند با مراجعه به نزدیک ترین اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی سراسر کشور و ارائه مدارک شناسایی خود به شورای برگزاری، در این انتخابات شرکت کنند و رای خود را نوشته و به صندوق رای بیندازند سپس با اتمام انتخابات همه رای ها توسط شورای برگزار کننده انتخابات شمارش شده و نتیجه آرا هر شهر را به مرکز اعلام کند.

۳- اگر باز هم تاکید بر برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات به صورت الکترونیکی بود نباید سامانه و نحوه رای گیری به شکلی باشد که تنها با داشتن مشخصات وروری سامانه مدیران مسئول، بتوان از طرف آنها در رای گیری شرکت کرد. بلکه باید ساز و کاری اندیشیده شود که برای ثبت رای هر مدیر مسئول و تایید آن به شماره همراهی به نام خود مدیرمسئول که از قبل در سامانه ثبت شده است کدی ارسال شود و پس از وارد کردن آن کد رای آن مدیرمسئول ثبت شود. سپس پیامک دیگری بعنوان تایید شرکت آن مدیر مسئول در انتخابات برای وی ارسال شود‌ و آن مدیرمسئول در تایید پیامک و شرکت در انتخابات پیامکی درجواب ارسال کند تا مشخص باشد که شخص مدیرمسئول بود که در انتخابات شرکت کرد. به این شکل از طریق تایید پیامکی دو مرحله ای توسط مدیر مسئول اگر کسی مشخصات ورودی سامانه مدیران مسئول را داشته باشد نمی‌تواند بدون کد تاییدی که برای شماره به نام مدیرمسئول پیامک می شود در انتخابات شرکت کند و در تایید شرکت در انتخابات پیامک تایید بفرستد. این روش احتمال تخلف را پایین تر می آورد.

این سه روش باعث می‌شود در پایان اگر نتیجه انتخابات با اعتراض کاندیدایی مواجه شد بتوان به راحتی با ارائه اسناد لازم بازشماری آرای ثبت شده را در دستور کار قرار گیرد.

شفافیت و شفاف سازی برای مردم، همواره شعار همه رسانه هایی بود که آرمان خود را آگاهی مردم و خود را پلی میان مردم و مسئولین برای ارتباط هرچه بهتر دانستند. اما امروز همان رسانه ها در انتخاب نماینده مدیران مسئول شفافیت لازم برای برگزاری این انتخابات را نمی بینند و رسانه هایی که خود شعار شفافیت سر می‌دهند در دام اقدامی غیرشفاف افتاده اند.

لذا امیدواریم معاونت مطبوعاتی در راستای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات و برطرف کردن شبهات ایجاد شده ساز و کارهای لازم جهت برگزاری یک انتخابات کاملا شفاف را در دستور کار خود قرار دهد تا در صورت هرگونه مشکل و یا اعتراض به وجود آمده بتواند اسناد و مدارک لازم را ارائه داده و شفاف سازی کرد.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز تولید مشروبات الکلی در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top